Grenswaarden overschreden
Na het schuiven van de eerste anderhalve meter op dinsdagochtend 26 november 2024 moesten we de operatie stopzetten. Dat was jammer voor de honderden geïnteresseerden die klaar zaten voor onze live webcam, maar om veiligheidsredenen hadden we geen andere keus. De tijdelijke ondersteuningsconstructie werd continu gemonitord door speciale apparatuur. Deze gaf kort na de start met schuiven aan dat bepaalde grenswaarden werden overschreden en deze tijdelijke constructie waaroverheen geschoven werd (mogelijk) niet stevig genoeg zou zijn. We namen het zekere voor het onzekere en legden de boel stil. Constructeurs herberekenden diezelfde dag nog hoe we het geheel zouden kunnen verstevigen. Met het verstevigen van de constructie zijn we uiteindelijk tot een uur of 20:00 ’s avonds bezig geweest.
Soepeltjes naar zijn plek
De volgende dag schoven we het dakdeel alsnog binnen enkele uren soepeltjes naar zijn definitieve plek. En dat ondanks het regenachtige weer en de opstekende herfststorm Conall. Om 15:30 uur lagen alle zeven dakdelen van de nieuwe Brittenpassage op hun definitieve plek, waarna ook de tijdelijke ondersteuningsconstructie weer langzaam afgebouwd kon worden.
Betonwerk
Ondertussen ligt de volle focus op het vele betonwerk in de extra reizigerspassage. Zo bouwen we hard aan de toekomstige fietsenstalling aan de noordkant, en aan de opgangen naar de nieuwe trein- en metroperrons. De Brittenpassage gaat uiterlijk in 2027 open.